İzleme
10 Nisan 2025 2025-04-10 11:29İzleme
Harmanlanmış Öğrenme Uygulamaları İzleme Anketi Raporu
Bu rapor, akademisyenlerin derslerinde harmanlanmış öğrenme (blended learning) yöntemlerinin kullanım düzeyini, kullanılan dijital araç ve materyallerin etkinliğini, öğretim yöntemlerinin etkisini ve ders tasarımı süreçlerini değerlendiren bir anketin sonuçlarını sunmaktadır.
Akademisyenlerin Kullanım Düzeyi
Anketin katılımcıları akademisyenlerin, derslerinde harmanlanmış öğrenme araçlarını kullanma sıklığına bakıldığında, %43,7’lik bir kesim bu araçları her zaman kullandığını belirtirken, %32’si sıklıkla, %17’si bazen, %4,7’si nadiren ve %2,6’sı hiç kullanmadığını ifade etmiştir.
Dijital medya araçları kullanımına yönelik olarak ise katılımcıların %35,4’ü bu araçları her zaman, %35,2’si sıklıkla, %18,6’sı bazen, %7,7’si nadiren ve %3’ü hiç kullanmadığını belirtmiştir.
İçerik oluşturma ve paylaşım araçlarını ise %16’sı her zaman, %13,8’i sıklıkla, %19,8’i bazen, %17,2’si nadiren ve %33,2’si hiç kullanmadığını ifade etmiştir. Sosyal medya araçları kullanımı ise %17,4’lük bir kesim tarafından her zaman, %24,1’i sıklıkla, %19,2’si bazen, %16,8’i nadiren ve %22,5’i hiç kullanılmadığı şeklinde değerlendirilmiştir.
Dijital materyallerin kalitesine ilişkin değerlendirmelere bakıldığında ise katılımcıların %42,5’i bu materyalleri çok iyi, %32,4’ü iyi, %20,9’u orta, %2,2’si yetersiz ve %2’si çok yetersiz bulmuştur.
Öğretim Yöntemleri
Akademisyenlerin derslerinde kullandıkları öğretim yöntemlerine yönelik yapılan değerlendirmelere göre, aktif öğrenme yöntemleri %36,2 tarafından her zaman, %31’i tarafından sıklıkla, %19’u tarafından bazen, %8,9’u tarafından nadiren ve %4,9’u tarafından hiç kullanılmadığı belirtilmiştir.
İşbirliğine dayalı öğrenme yöntemlerinin her zaman kullanıldığını belirtenlerin oranı %23,7, sıklıkla kullananların oranı ise %16,4’tür. Bazen kullandığını belirtenlerin oranı %21,9, nadiren kullananların oranı ise %12,3’tür. Bu yöntemi hiç kullanmadığını belirtenlerin oranı ise %25,7’dir.
Otantik öğrenme yöntemlerinin kullanımı ise %21,5’lik bir grup tarafından her zaman, %25,9’luk bir grup tarafından sıklıkla, %21,1’lik bir grup tarafından bazen, %14,8’lik bir grup tarafından nadiren ve %16,8’lik bir grup tarafından ise hiç kullanılmadığı belirtilmiştir.
Ters yüz öğrenme modeli ise katılımcıların %15,8’i tarafından her zaman, %15,2’si tarafından sıklıkla, %22,9’u tarafından bazen, %15,2’si tarafından nadiren ve %31’i tarafından hiç kullanılmadığı ifade edilmiştir.
Öğretim yöntemlerinin öğrencilerin öğrenme süreçlerine katkısı ise oldukça olumlu değerlendirilmiştir. Katılımcıların %44,1’i kullanılan yöntemlerin çok katkı sağladığını belirtirken, %39,9’u orta düzeyde katkı sağladığını, %8,9’u az katkı sağladığını ve %7,1’i hiç katkı sağlamadığını ifade etmiştir.
Değerlendirme & Tasarım
Derslerde kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerine yönelik yapılan değerlendirmelere göre, katılımcıların %45,1’i bu yöntemlerin çok etkili olduğunu, %43,1’i ise orta düzeyde etkili bulduğunu belirtmiştir. Yalnızca %9,3’lük bir grup bu yöntemleri az etkili, %2,4’lük bir grup ise hiç etkili bulmamıştır.
Ders tasarımıyla ilgili yapılan değerlendirmelerde ise katılımcıların %92,9’u ders içeriğini açık ve anlaşılır bulduğunu, %90,1’i öğrencilerin aktif katılımını teşvik ettiğini ve %96,4’ü kullanılan ders materyallerinin ders hedefleriyle uyumlu olduğunu ifade etmiştir.
Materyal & İzlence
Ders materyallerinin öğrenme ihtiyaçlarını karşılama düzeyine dair yapılan değerlendirmelere göre, %29,8’lik bir grup materyallerin öğrenme ihtiyaçlarını çok iyi karşıladığını belirtirken, %38,9’u bu materyallerin iyi, %26,1’i orta, %3,6’sı az ve %1,6’sı hiç karşılanmadığını ifade etmiştir.
Ayrıca, katılımcıların %92,7’si dönem başında ders izlencesini öğrencilerle paylaştığını belirtmiştir. Ders izlencesinin dersi anlamaya ve organize olmaya katkısı ise %35’lik bir grup tarafından çok iyi düzeyde, %32,8’i tarafından iyi düzeyde, %23,3’ü tarafından orta düzeyde, %5,9’u tarafından az düzeyde ve %3’ü tarafından hiç katkı sağlanmadığı şeklinde değerlendirilmiştir.
Genel Değerlendirme
Anket sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde, eğitimde dijital araçların, aktif öğrenme yöntemlerinin ve içeriğin etkin bir şekilde kullanıldığını ancak bazı alanlarda geliştirilmesi gereken noktaların da bulunduğunu ortaya koymaktadır. Öncelikle, akademisyenlerin harmanlanmış öğrenme araçlarını büyük bir kısmının aktif olarak kullandığı görülmektedir.
Özellikle dijital medya araçlarının ve çevrimiçi içerik paylaşım platformlarının kullanımı yaygın olmakla birlikte, sosyal medya araçları ve içerik oluşturma ve paylaşma araçları gibi belirli dijital araçların kullanım oranları daha düşük kalmıştır. Bu, akademisyenlerin geleneksel öğretim yöntemlerine olan yatkınlıklarının hala devam ettiğini veya dijital araçların sınıf içi etkileşimlerde nasıl daha etkili kullanılabileceğine dair daha fazla desteğe ihtiyaç duyduklarını gösteriyor.
Ayrıca, akademisyenlerin öğrenci katılımını teşvik eden aktif öğrenme yöntemlerini sıklıkla kullandıkları gözlemlenmiştir. Katılımcıların büyük bir kısmı, aktif öğrenme ve işbirliğine dayalı öğrenme yöntemlerinin eğitimde öğrencilerin öğrenme süreçlerine katkı sağladığını belirtmiş, ancak ters yüz öğrenme gibi daha yenilikçi yöntemlerin daha düşük oranlarda kullanıldığı görülmüştür.
Bu durum, akademisyenlerin geleneksel yöntemlere daha fazla güvendiğini ve yenilikçi öğretim modellerine yönelik eğitim ve teşvike ihtiyaç duyduklarını göstermektedir. Özellikle, ters yüz öğrenme modelinin daha fazla benimsenmesi, öğretim üyelerine öğrencilerin bağımsız öğrenme becerilerini geliştirme fırsatı sunabilir.
Dijital materyallerin kalitesi konusunda yapılan değerlendirmeler dikkate alındığında, katılımcıların büyük çoğunluğu, kullanılan dijital materyallerin genel kalitesini iyi veya çok iyi olarak değerlendirmiştir. Ancak, dijital materyallerin daha fazla çeşitlendirilmesi ve öğrencilerin farklı öğrenme stillerine hitap edebilecek şekilde uyarlanması gerektiği de raporun bulgularından çıkarılabilecek önemli bir sonuçtur.
Ayrıca, ders izlencesi ve materyal paylaşımı konularında oldukça olumlu sonuçlar elde edilmiştir. Çoğu akademisyen, ders izlencesinin öğrencilere net bir yol haritası sunduğunu ve bu materyallerin öğrenme sürecine katkı sağladığını ifade etmiştir.
Akademisyenlerin öğrencilerin öğrenme ihtiyaçlarını karşılayacak materyaller sunma konusunda başarı sağladığı görülse de, materyallerin içerik kalitesi ve öğrenme hedefleriyle uyumu konusunda bazı iyileştirmeler yapılabilir. Katılımcıların büyük bir kısmı ders materyallerinin hedeflerle uyumlu olduğunu belirtse de, materyallerin öğrencilerin farklı öğrenme tarzlarına daha iyi hitap edecek şekilde çeşitlendirilmesi gerektiği görülmektedir.